Friday, February 21, 2014

Cerita bersalin Mikail

As-salam Alaik.... 



Arghh lama gila tak berblogging. Usah kata sawang labah-labah, anai-anai pun dah bersarang kat belog ni. Tunggu masa nak reput. Sebelum reput betul-betul, rasa nak update pengalaman bersalin anak first iolssss....


Krikkkkk



Krikkkkkk




Krikkkkkk





Aww teruja sangat nak update sampai tak tahu mana nak start....






Al-kisah bersalin ni sebenarnya panjang sangat sebab duration time 2 minggu kot. Yelah 2 minggu sebelum due dah kene contraction manja dari baby buat aku kalut gelabah ayam pegi spital sekali doc check bukaan baru 2 cm. Dengan muka toya balik rumah lepak je la tunggu baby betul2 nak keluar. Kemain auta lagi baby ni kan. 


11hb October due date dah uolsssss. Haha tapi time ni kemain rilek lagi kat rumah goyang kaki macam-macam senaman dah buat. Konon dengar nasihat semorang nak cepatkan bukaan. Tapi nannn hadoo! Due date pon tak bersalin jugak lagi. Satu senaman pun tak jalan. Puiiii. 



Esok nya 12hb balik kampung parit buntar. Kemain selamba lagi balik kampung tak sedar dah sarat. Eh bukan dah sarat malah dah lepas due pon!!!! Haaa jangan memain perasaan nak bersalin tu pun dah takde. Mama majukkkkk!!!!!



13hb. Jeng jeng jeng!!! Hari anniversary setahun dengan husband. Hihi time ni doa dah semoga baby keluar hari ni sebab nanti senang satu kek je nak sambut kan. Haha camtu pon boleh kan. Pagi tu ada rasa senak mcm time period tapi ni lagi sakit sampai mengerekot laa. badan. Kaie perasan dah tapi dia tanya ok tak, aku jawab ok lagi. 




Petang tu dengan selamba lepas zohor pergi jusco bandar perda, selamba cicak je pegi padahal sakit senak contraction tu dah makin kerap 30 min skali. Haha tiap kali sakit datang tangan kaie jadi mangsa genggaman harimau dari aku. Kaie tetap tabah. 



Dengan gagah aku pegi jusco makan kek, amik gambar, lepak lepak. tapi belum sempat kek habis dah rasa sakit sangat yang takleh nak tahan cepat2 ajak kaie blah konon nak pegi spital la. Take away la kek anniversary yang satu slice tu. Hihi



4 petang. Hujan lebat selebatnya bila kami sampai kat spital, so macam dilema nak masuk ke tanak ni. Betul ke nak bersalin dah. Tapi bila kaie pandang aku tiap kali contraction muka berkerut mata pejam kaki otomatik kejang je straight and kekadang mengerekot, langsung dengan confident dia ajak masuk labour room juga. Ni macam confirm je kan. 



Terus laa aku daftar kat situ padahal checkup kat perak ni apa ntah kes boleh sampai penang kan. Lepas daftar doc check bukaan dah 4cm. Aku pun cam wow dah nak bersalin ke ni. Aku tanya doc, kene admit ke, ni lah soklan paling bijak yang lintas kat kepala aku. Doc cakap sini kalau dah masuk labour room otomatik kene admit. Aku pun cam "ohhhh begitu". 



5 ptg. Dalam labour room aku dah rasa sakit contraction yang perghhhhh sakit woo tapi boleh lagi dorg nak amik ctg, aku dah tak keruan, benda ctg tu pn ntah kemana2 tak melekat pun kat perut aku. Tiap kali contraction, pelekat tu semua tercabut berterabut. Haha then doc dtg check bukaan lagi dah 5 dan dorang pecahkan ketuban. 



6 ptg. Aku dah start sakit yang lagi macam wooooo maha dasyat sakitnye, macam2 ayat dah keluar dari mulut, start Allahuakbar, Lailahaillallah sampai la ke Allahumma anta subhanaka inni kuntumminazolimin. Benda ni lah dok ulang kat mulut aku. Time ni la rasa nak tepon mak, phone takde lak. Nak panggil kaie, husband takleh masuk. Dorg cakap utk special case je suami boleh masuk. Kiranya case aku kurg special la kot kan?



Time ni selang 15 minit aku panggil bidan sebab tak tahan rasa nak teran. Bidan tu check bukaan dah naik 6cm. 15 min pastu 7cm. Gitu la aku dok panggil2 bidan tu tiap 15 minit cakap nak teran. Tiap kali dia check naik satu cm. Dia pun stand by segala peralatan kt tepi katil aku. Tunggu masa nak meneran. 



7 ptg. Time ni aku dah memang nak teran sangat dah. Aku panggil bidan lagi dia check dia kata ok dah boleh teran. Dengan sepenuh hati aku teran senyap2 takda keluar bunyi pun. Malu pulak nak teran sambil berbunyi. Haruslah cover kan. Hehe 



Sampai 7.30 ptg aku still camtu jgk dok teran time contraction dtg. Sampai dah lemah seluruh badan. Aku ckp kat bidan aku dah give up. Buat la apa2 cara asalkan baby keluar tak kisah la vacuum ke ape ke. Tapi bidan tu bagus. Dia cakap mak kene kuat semangat. Kesian kat anak. Sambil tarik tangan aku pegang kepala baby yg dah terjulur keluar sket. Terasa rambut dia buat aku bersemangat balik. 


Then last try, now or never, aku teran sekuat hati aku sambil sorang bidan datang tekan perut aku, tetiba pluppppp!! Aku rasa ada sesuatu meluncur laju keluar kat bawah. Pastu nampak laa baby aku dah keluar dengan mulut muncung nye mata pejam. Badan dia ada najis sket sebab dia dah start membuang dlm perut maklumlah overdue kan. Haha 


Hilang segala sakit time doc letak baby atas dada. Dia punya nangis toksah dikenang laa satu wad dengar. Seronok bukan kepalang dah doc jahit luka pun aku buat taktau je. Mg tak sabar nak jumpa kaie je time tu. 



Selesai kaie solat maghrib kat surau, dapatlah khabar berita. Alhamdulillahh. Aku berjaya melahirkan seorang khalifah Allah dimuka bumi ni. Dengan berat 3.2kg dan sihat sepenuhnya. 7.50 petang waktu hujan lebat kat Hosp Seberang Jaya. Yeyyyyyy. 



Dan. 



Sekarang. Mikail dah nak masuk 5 bulan pun. Cepat masa berlalu. Tiap kali pergi seberang jaya, kenangan kat labour room hosp tu selalu datang balik kat kepala. Tak sangka. Dah beranak aku. Hahaha 



Yayyy. Habis jugak karangan pengalaman bersalin. Siapa habis baca memang superb. Anda pengikut yang sangat setia. 3 kali aku edit untuk sambung cerita ni. Maklumlah anak kecik kan dia pejam mata baru aku boleh buat kerja. 



So, cerita berpantang and pengalaman membesarkan mikail yang super active tu akan continue nanti. Nak share apa rahsia aku kekal bertenaga lepas bersalin. Hehe



Ok bai. Salam Alaik. 

No comments: